Dark Light

Tegenwoordig heb je als ondernemer te maken met uitdagingen die waarschijnlijk 10 jaar geleden nog ondenkbaar leken. Zo lijkt uit de MKB Barometer 2021, een tweejaarlijks onderzoek uitgevoerd in opdracht van Exact, dat handelsbedrijven nu al 43% van hun omzet online generen. En dat zal in de toekomst alleen maar verder toenemen. Wat heeft dit voor effect op jouw bedrijf? En hoe kan jij inspelen op deze trend? Met deze 6 tips helpen we je goed op weg!

Tip 1: Zorg dat alles up-to-date is

Informatie die niet klopt, verkeerde prijzen of linkjes die niet kloppen. Dat is niet de indruk die je wilt maken toch? Zorg daarom dat de informatie op je website klopt: van voorraad, levertijd, prijs tot de afbeelding van het product. Wil je het jezelf makkelijk maken? Automatiseer waar mogelijk. Zo kan je bijvoorbeeld je shop productdata uit je ERP-software halen. Dat scheelt een hoop tijd!

Tip 2: Win klanten met goede reviews

Natuurlijk zeg je graag zelf hoe goed je producten zijn of hoe fijn de service was. Maar zou het niet nog mooier zijn als je klanten dat zeggen? Gebruik daarom (goede) reviews op je website. Dit wekt namelijk vertrouwen. Bedank hoe je goede reviews kunt krijgen en zet ze vervolgens in om nieuwe klanten aan te trekken.

Tip 3: Verhoog je marges

43% van de ondernemers onderhandelt met leveranciers over inkoopprijzen volgens de MKB Barometer. Het doel? Marges verhogen. Maar tegelijkertijd levert meer dan 20% van de leveranciers direct aan de eindgebruiker en bijna de helft zit hier serieus over na te denken. Steeds vaker zien we dat zij de tussenpersoon er uit willen halen. Tijd voor andere manieren om je marges te vergroten. Kijk bijvoorbeeld of je je bedrijfskosten kunt verlagen of je bedrijfssoftware kunt optimaliseren en efficiënter kunt inrichten. ‘

Tip 4: Ga de grens over 

Nederlanders houden er van om online in te kopen. Vooral in eigen land, maar liefst 85%. Terwijl onze buren ook veel in het buitenland online shoppen. Wellicht is het idee om ook deze markt te bedienen en bijvoorbeeld een .be-domein of de-domen aan te maken. Uit onderzoek blijkt dat Duitse en Belgische bedrijven vaak nog afwachtend zijn met betrekking tot e-commerce. Er liggen hier dus nog genoeg kansen!

Tip 5: Maak gebruik van andere platformen

Wil je je afzetmarkt vergroten en meer klanten kennis laten maken met je producten? Maak dan naast je eigen webshop gebruik van online platformen als Bol.com. Door middel van dropshipping voor zulk soort platformen zal je merknaam snel bekender worden en word je automatisch zelf beter vindbaar. En het is ook nog eens relatief goedkoop. Dus profiteer net als veel andere retailers van deze mogelijkheid.

Tip 6: Neem je fysieke winkel onder de loep

Een combinatie van een webshop en een fysieke winkel blijft voor handelaars vaak een perfecte combinatie, maar in veel gevallen is de fysieke winkel te groot. Kijk zelf ook eens kritisch naar je winkel en beschouw het als een plek waar mensen je producten kunnen zien, voelen en/of proeven. En stel je alvast in op een eventuele online groei. Dus maak daar ook ruimte voor je voorraden en logistieke processen. En vergeet ook niet je order picken grotendeels te automatiseren. Zo bereid je goed voor op eventuele online groei.

Lees hier hoe Exact je kan helpen met het succesvol inrichten van je webshop. 

Related Posts